Spuneam, într-un articol trecut, despre avantajele pe care un contract de factoring le aduce persoanelor juridice. Restrânsă încă în țara noastră, este o tehnică de finanțare prin transformarea lichidităților creanțelor rezultate, în urma livrării unor bunuri sau prestării unor servicii.
Intrând puțin în detalii, un contract de factoring sau de facturaj este un contract comercial de finanțare la care participă o societate specializată în împrumuturi – bancă sau ifn, la încasarea facturilor (Factor) și clientul, socitatea comercială furnizoare de produse/servicii (Aderent). Cel din urmă, dorește încasarea facturilor înainte de scadență, iar Factorul să obțină un beneficiu – procent din facturile decontate în avans. În această relație contractuală, este inclus și clientul, care este notificat că va plăti factura, la scadență, Factorului.
Despre monografie contabilă scontări
„Prin monografie înțelegem studiul amplu al unui subiect, ca atare monografia contabilă are ca obiect de studiu contabilitatea. Juridic, este un studiu efectuat asupra unui patrimoniu, cu privire la drepturile și obligațiile financiare pe care le au persoanele juridice în raport cu bunuri și/sau valori. Contabil, este vorba despre circuitul capitalului din punct de vedere al destinației – poate fi capital fix sau circulant, propriu sau străin (din punct de vedere al dobândirii lui)”, explică un consultant financiar.
Conform acestuia, monografia contabilă este de 5 tipuri:
- Monografie contabilă pentru operațiuni ce vizaeză serviciile prestate terților, precum creanțe față de clienții pentru care s-au prestat servicii.
- Monografie contabilă pentru producție – achiziții materii prime și auxiliare, în baza unor bonuri și facturi.
- Monografie contabilă pentru salarii.
- Monografie contabilă pentru concedii medicale.
- Monografie contabilă pentru reduceri comerciale.
Cum se înregistrează contractul de factoring în contabilitate?
accountantsgroup.ro dau ca exemplu o societate de distribuție ce livrează clientului său produse la prețul de 4.000 lei + TVA. Aceștia accepă ca decontarea să se facă în baza unui B.O., pe care, după primire, îl depun la bancă și îl încasează la scadență.
Cum arată contabilitatea furnizorului după scontare?
Livrarea produselor pe bază de factură | |||
4111 | = | % | 4.760 lei |
701 | 4.000 lei | ||
Venituri din vanzarea produselor finite | |||
4427 | |||
TVA colectată | 760 lei | ||
Descărcarea de gestiune a produselor livrate | |||
711 | = | 345 | 3.000 lei |
Variatia stocurilor | Produse finite | ||
Acceptarea și primirea biletului la ordin | |||
413 | = | 4111 | 4.760 lei |
Efecte de primit de la clienți | Clienți | ||
Depunerea biletului la ordin la bancă | |||
5113 | = | 413 | 4.760 lei |
Efecte de încasat | Efecte de primit de la clienți | ||
Încasarea biletului la ordin la scadență | |||
5121 | = | 5113 | 4.760 lei |
Conturi la bănci în lei | Efecte de încasat |
Ce se întâmplă cu monografia contabilă dacă se optează pentru scontare contra unei taxe de scont (de 47 lei)? Se efectuează înregistrări adiționale:
Remiterea biletului la ordin spre scontare: | |||
5114 | = | 5113 | 4.760 lei |
Efecte remise spre scontare | Efecte de încasat | ||
Încasarea biletului la ordin înainte de scadența, mai puțin taxa de scont de 1% | |||
% | = | 5114 | 4.760 lei |
5121 | Efecte remise spre scontare | 4.713 lei | |
Conturi la bănci in lei | |||
666 | 47 lei | ||
Cheltuieli privind dobanzile |
Cum arată contabilitatea clientului?
Recepția produselor | |||
% | = | 401 | 4.760 lei |
371 | Furnizori | 4.000 lei | |
Mărfuri | |||
4426 | |||
TVA deductibilă | 760 lei | ||
Plata furnizorului cu biletul la ordin | |||
401 | = | 403 | 4.760 lei |
Furnizori | Efecte de plătit | ||
Decontarea biletului la ordin | |||
403 | = | 5121 | 4.760 lei |
Efecte de plătit | Conturi la bănci în lei |
Sperăm că explicațiile și exemplul dat ți-au oferit o privire de ansamblu în ceea ce privește monografia contabilă scontări și cum se înregistrează un contract de factoring în contabilitate. Și nu uita! Suntem aici să te ajutăm, oricând, cu informații și finanțarea potrivită nevoilor pe care tu și afacerea ta le aveți.