Ce înseamnă factoring? Această opțiune de finanțare facturi este, din păcate, destul de restrâns cunoscută de mediul IMM din România, în ciuda avantajelor pe care le are.
Contractul de factoring reprezintă un contract comercial încheiat între un IFN, denumit Factor și o Societate Comercială, denumită Aderent. Prin servicii de factoring, Aderentul, în vederea recuperării valorii facturilor – înainte de scadență – le va ceda Factorului, în schimbul unui comision factoring, stabilit în baza unui contract. Cu alte cuvinte, factoringul este un mod flexibil și rapid de îmbunătățire a fluxului de numerar și de furnizare a capitalului de care firma ta are nevoie. Cum? Prin finanțarea (scontarea) facturilor.
„Practic, orice micro-companie sau antreprenor care deţine creanţe ce urmează a fi încasate la termen, pentru produse ori servicii furnizate, le poate finanţa oricând pe parcursul perioadei de scadenţă”, explică colegii noștri din departamentul financiar credit.ro.
Factoring IFN. Ce avantaje are și pentru cine?
Un contract de factoring aduce aderentului mai multe avantaje, dintre care pot fi enumerate:
- Eliminarea riscurilor de neîncasare a creanțelor, prin preluarea riscului de neplată către factor
- Îmbunătățirea cashflow-ului
- Uiți de grijile cu privire la încasarea facturilor și te poți concentra pe dezvoltarea afacerii tale
- Finanțare rapidă – în cel mult 24 de ore încasezi valoarea creanțelor, minus comisionul de factoring
Pentru această opțiune de finanțare flexibilă și rapidă se pretează următoarele persoane juridice:
- IMM uri
- Companii nou înființate, dar cu relații comerciale stabile
- Companii în curs de dezvoltare, cu un trend ascendent al afacerii
- Afaceri care au termene mari de plată și au nevoie urgent de numerar
- Persoane juridice cu acces insuficient la alte surse de finanțare
Factoring, în România. Tot mai popular, pe fondul creșterii termenelor de plată a facturilor
În 2019, piața de factoring din România a depășit 5 miliarde de euro. Cifra indică o creștere a utilizării acestei metode de finanțare. La nivel european, factoringul ocupă, încă de acum un deceniu, un procent de 71,56% – din totalul pieţei mondiale.
În țara noastră, această opțiune de finanțare și-a câștigat popularitatea pe creșterii termenelor de plată, în rândul companiilor. În prezent, potrivit statisticilor, s-a ajuns la o medie de 125 de zile pentru colectarea creanțelor în rândul firmelor mici.
„Clienții care apelează la factoring sunt atât antreprenori aflați la început de drum, cât și IMM-uri medii, ori companii care activează în zona de construcții, mărfuri, intermedieri în comerț și producători. Chiar dacă în ultima perioadă factoringul a început a fi tot mai folosit, este în continuare un subiect tabu, în ciuda faptului că este unul dintre cele mai ușoare de obținut finanțări, într-o criză de lichidități”, mai spun consultanții credit.ro.